koreografitävlingen

Stora skutt har pengar till dansotekare som ska dansa/delta i koreografitävlingen.
Biljetterna lämnar ni sedan till stora skutt/ ledaren så fort ni använd den.
Den ska redovsas till dansotekets kassör.

Nea - ni är 12 med dig.... 10 st åker lör o sön t&r 2st åker 1st t&r.
Maja & Peter - t&r 1 gång.
Maja& Lin t&r 2 gånger.
Felix t&r 1 gång.


Jag finns på skolan ons 7.30-16.30 tor 7.30-19.30 fre. 7.30-11.00 
Es09 kan ta biljettpengar på danslektionen fredag. 
Övriga på HDT torsdag 17-19.30 

Resten åker naturligtvis ner som publik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                                                     / :-)  

Föreställning med Hög es och Es.

Måndag 7/12 kl. 14.00 i Bergvallhallen håller vi genrep - Nea, Felix, Sara, Britta, Julia, Peter, Amanda, Linnea
                                                                                 Afron, felix solo, folkdansen, neas solo, elvis, baletten,
                                                                                 rihanna, dadgad, töntarna.

Tisdag 8/12 kl. 10.30-11.00 show för ES09, ES08, ES07, EShög, Hög valda program. All personal välkomna. 



Lilla skutt är chef mån och tis....
Lilla och stora skutt jobbar tillsammans 3-4/12


Kläder: svart bas.
Nea - skrikfärger
Felix - rött!
Afron - valfritt på det svarta
Folk - svart (kolla med linnea)
Rihanna- svart mjukbyxa utan text
Baletten - uppsatt hår, rosa/vitt/svart kjol, trikå, dräkt.
Dadgad -stickat?
Töntarna - kostym och hatt och skor

Tekniker är Stefan och Fredrik.

Lärare som jobbar under föreställning och genrep är: Alicja, Hanna, Jonas.  

Vill era föräldrar titta? Bjud in dem till antingen genrep eller föreställning.  

Inför teoripasset den 14e december....

Hej på er!
Som ni kanske redan har sett så är det teoripass den 14e dec.
Ni kommer att få några papper att läsa och vi kommer också att
diskutera utifrån dem.
Ett anteckningsblock och en penna ska ni ha....
VÄLJ EN PENNA DU TYCKER OM!

Måndagen 14e dec är Stora skutts sista träff innan jullovet.
Lilla skutt har lektion 15e dec som vanligt.

Stora skutt startar måndag 11/1



Julshow

Jag har anmält "Zat You Santa Claus?" till Torsbergs julshow... Liten scen... Väldigt liten scen. Jag skulle vilja att Bodil, Britta, Sara C, Nea & Emelie O.

nytt att minnas.... 26 och 30 nov

Hej på er alla!

Torsdag 26e november dansar endast Nea och Felix med Stora skutt.
Måndag 30e november dansar hela gruppen med Lilla Skutt.

Sen som vanligt... tisdag lilla skutt, torsdag stora skutt 


Måndag 7/12 har nya "frigruppen" genrep inför publik.
Tisdag 8/12 show nya "frigruppen" i Bergvall, ES är publik. 10.30-11.00 
Vi repar på morgonen innan. 

Lilla skutt är den som är chef de två dagarna. 
Stora skutt jobbar med treor och läser på högskolan. 

 

Antistressråd!

På begäran kommer torsdagens antistressråd.

1. Sluta jämföra dig med andra
2. Våga prioritera (sätta i viktighetsordning, välja och välja bort)
3. Sätt rimliga mål
4. Erkänn dina begränsningar men säg vad du är bra på
5. Samtala om allt!
6. Möt vardagens konflikter - 80% beror på missförstånd
7. Tänk positivt ( hur kan jag göra med de här förutsättningarna)
8. Kost motion och sömn i rätt proportioner höjer stressgränsen (rör på dig tre pass i veckan)
9. Mental avkoppling (två gånger i veckan utan krav... klia hunden, bio, gå ut i skogen.....)
10. Släpp lös barnet, lek!
11. Bilda nätverk - stötta varandra...ni är en fantastisk grupp
12. Börja jobba på nytt med din självförtroendeträning.


Några fler frågor att fundera på.....

Jag pratar fort och med starkt eftertryck......

Jag blir irriterad på människor som är fumliga eller slarviga....

När jag talar med andra tänker jag på annat än det vi pratar om....

När jag talar med andra tänker jag på annat än det vi pratar om.......

VIKTIGT! för alla och särskilt för er som var med och föreläste


ÄNDRINGAR I SCHEMAT!

Dansföreställning i Gävle tisdag 24/11.
Gävle teater.
Du som var med och föreläste har en fribiljett!
Säg till senast på måndag om du ska följa med
till Gävle teater och kolla på dans.

(Amanda, Nea, Sara S, Viktoria S, Peter, Britta, Lollo, Saari, Cecilia, Viktoria, Hanna C, Albin,
Alicja, Anders, Stefan, Hanna R och Camilla)

Lilla och stora skutt åker.

23/11 Måndags hälsinglands - 17-19.30 bara koreografier (alla nummer som är med på julskyltningen)
24/11 Tisdag ingen träning. De som har fått biljett har möjlighet att se föreställning i gävle med skuttarna
26/11 Torsdag Nea och Felix har träning med stora skutt. Sina solon endast 

28/11 genrep inför julskyltningen
29/11 julskyltningen

måndag 30/11 Lilla skutt har träning med er alla
tisdag 1/12 vanlig träning
torsdag 3/12 vanlig träning 

lördag 5/12 söndag 6/12 Koreografitävling i Gävle.
                                    Några tävlar, vi andra åker dit och stöttar, tittar och lär oss. 
                                    Stora skutt följer med detta år. 

måndag 7/12 vanlig träning med stora skutt
tisdag 8/12 hanna har vanlig träning (es08 har spelning på scandic) 
torsdag 10/12 vanlig träninge
måndag 14/12 teoripass med stora skutt.
 

dans i skolan inspirationsdag.....

TACK! alla ni som deltog i vår gemensamma föreläsning på kulturskolan.
Bara er närvaro är fantastisk. Ni gör hela arbetet till vad det är.
Förstå ert värde!
Jag stannade hela dagen och gíck på workshop under eftermiddagen.
Ni ska veta att ni har berört många människor idag... några var på vippen
att gråta. Kram på er! / cam :-)

torsdagsträningen 19 nov

Hemma efter floor och koreografier.
Utgå alltid från mitten, inifrån. Oavsett om det
gäller det kroppen ska göra eller... det människan ska
presentera.

Våga visa.... våga vara...våga prova...utmana dig själv och
din människa.

Jag har några låtar jag tycker om att lyssna på... tänker mest på
texten då...

Min fina lista:
Sting - Let Your Soul be Your Pilote
Annie Lennox - Dark Road
Sarah Brightman - Deliver Me
Sarah Brightman - It's a Beautiful Day
Winnerbäck och Miss Li - Om du lämnade mig nu
ur Jesus Christ Superstar - Gethsemane
Sting - Fragile
Helen Sjöholm - Gabriellas sång
Sting - Fields of Gold
Peter Gabriel - Shaking the Tree
Phil Collins / Cindy Lauper - True Colors
Eros Ramazotti - Musica e

Det finns så klart många många fler.......
Vilka har du?            / tack för ikväll.... / kram på er från stora skutt

OBS! Jätteändring!

Luciatablån på julskyltningen har nu flyttats... Så set 3 går på direkt efter set 2. Hoppas att det går vägen!

Kram till alla er tålmodiga dansare!

Kristin!

Har du möjlighet att stanna kvar lite måndag den 30:e och jobba lite med prestationsprinsessorna?

Miles away

Ambitioner har man... Ganska många om man är en skutt, modell lite i alla fall. Alla går tyvärr inte att genomföra. Förhoppningen var att alla skulle göra Miles Away men där måste jag backa... Uttagning kommer att ske, se schema nedan...

Bedömning görs utifrån följande kriterier:

Tekniska kvaliteer, vad i koreografin vidareutvecklar du? Hur har du arbetat med teknikpasset under terminen? Vad hade du med dig och vad har du åstadkommit?

Känsla, kroppsligt uttryck och dynamik. Var ingen robot!

Musikalitet, timing och närvaro.

Förlängning... Alltid!

Ta chansen, ta utmaningen! Visa vad du har att erbjuda... satsa!

Lycka till! /Hanna


Hannas kommande träningar

Hej och hå... snart är terminen hej då! Det går undan...

Fröken lovade ju att skicka ut låten till "fobi-dansen", vill dock hålla ett litet tag till på konfekten... Jag tänker mig att vi arbetar vidare tillsammans först och att gruppen får lyssna på de olika temana som kommer... Se det som en utlovad julklapp :)

Tisdag 24/11 Modern uppvärmning och teknik. DADGAD, Mad World, Fobidansen. Zat You Santa Claus... Sista chansen. Alla kläder!

Torsdag 26/11 Ingen träning. Egen tid till återhämtning och läxor :)

Lördag 28/11 Genrep inf julskyltningen
                    11.00 Rudolf, Zat you Santa Claus?, Snögubben, Baletten
           
Söndag 29/11 Julskyltning.
                     16.00 Samling på torget.
                     16.30 Show!

Måndag 30/11 Modern klass... Alla moderna koreografier!

Tisdag 1/12 Jazz-klass. Uppvärmning, teknik och koreografi. Uttagning "Miles Away".

Tisdag 8/12 Modern klass...

Torsdag 10/12 Jazz klass...

Tisdag 15/12 Sista träningen. Efter behov...

Kram på er alla!

julskyltningen

ställa i ordning - hanna j's gruppföräldrar - hämta ev pynt i klädförrådet folkan.
växelkassa finns - christer


försäljning startar
14.00 Lena Olsson, Stefan Dahlberg, Fia Grönborg (Claras)
14.30 Elin G, Britta Hansers (Hdt)
15.00 Maja L, Elin G, Kristin S (Maja och Hdt)
15.30 Anders Sjöholm (Elin G) Britta Hansers (Hdt)
16.00 Camilla Lucchesi (hdt)
16.30 Jerker Persoon (Maja) Evy Andersson (Vux)
17.00 Jerker Persson (Maja) Eva Sundqvist, Kicki Sundvisson (Vux)
17.30 Plocka undan Camilla Lucchesi


CD- stina och emelie
ljudet totalt - Ross
Samla grupperna - ledare
Ta hand om grupper bredvid scenen - två mammor
lokalpresskontakt - camilla
tillgång till övningslokal - hanna r
skylt och dekoration - hanna j
kassa totalt - christer

KOm ihåg att koka äpplen!
Rött band i rosett runt pinnen
HANDLA GLYKOS PÅ APOTEKET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bra äppelsort: ingrid marie/ cox orange

                                      / hör av er om ni kan stå och sälja eller bidra med annat bra! / skuttarna

att jobba med förbättringar

När vi ska arbeta med att förbättra behöver vi så klart veta dels var vi befinner oss, dels
vart vi ska/vad vi ska åstadkomma/hur det ska göras.

Varje pedagog har ett antal skilda sätt att beskriva och berätta hur det ska gå till och
olika sätt att visa var eleven befinner sig i förhållandet till det önskade målet.
Så lång är det bra.

När jag som elev får en instruktion; kom upp på höften när du gör piketpiruetter, just nu hänger din tyng på det benet och gör så att du inte har stabilitet i din kropp. Vi tränar det här på floorpasset i den här (visar övningen)
övningen.  

När jag som elev får en instruktion - behöver jag själv sträcka mig för att faktiskt förstå. När jag inte förstår
ska jag inte nöja mig med att säga till mig själv "min lärare kan inte förklara så att jag kan göra den här grejen"
jag ska självklart kämpa för att själv hitta min väg fram till det önskade målet. Se på de andra, hur gör de?
Läsa i böcker om ämnet, slå på nätet för att se vad som finns, se på dansfilmer..... och framför allt öva öva öva.


Att anstränga sig och inte..... och nåt där mitt emellan
Något jag tänkt på många gånger är - varför händer det inte?
Jag tittar på när elever rör sig i olika mönster i danssalen, de går alla åt
rätt håll på rätt slag i musiken , men det fattas liksom något, det händer inte.
Benet som ska kicka, kommer upp till viss del men det blir inte snabbt och bestämt.
Det blir halvsnabbt, man kan nästan se benets skugga släpa efter.
Vid stången ser jag ben som ska vara stenhårda röra sig i ett mönster som en jêté.
Men det är ingen jêté, det är bara ett ben som halvt om halvt rör sig i ett bestämt mönster.


Jag har många gånger hört min kollega säga "sluta markera, börja dansa" 
Jag tänker varje gång: "oj, pinsamt, att bllir ertappad med att inte anstränga sig, inte vilja" 
Men jag är inte säker på att eleven som markerar valt att markera. Jag tror nog att den eleven
upplever att den anstränger sig. Ja, så tror jag faktiskt. Då undrar jag.... hur, på vilket sätt 
ska läraren säga/ göra som kan få eleven att se och känna skillnaden på att markera och 
på att dansa. Att visa, hjälper inte, det har vi provat. Att skrika och peppa, hjälper ett fåtal 
och bara en liten liten stund. Att prata har inte hjälpt hittills. Så hörrni, tänk till om det här 
och.... hitta en modell som fungerar för dig själv. 
Jag vill bara säga en gång till: du ska inte sluta jobba/dansa när det blir uppförsbacke och du 
måste ta i för att klara det, då ska du ta i än mera. Det är då du slutar att markera och 
börjar att dansa. 


Igår, var ett särskilt pass. 
Några elever sökte upp mig under dagen och lade fram önskemål om undervisningens
utformning. Jag har försökt att tillmötesgå dessa önskemål. Om jag nu gjort någon ledsen
eller osäker på sitt förmåga var det inte avsikten. Avsikten var, som jag försökte säga 
under träningspasset att - tydligt berätta för dig var du står och vad du absolut behöver arbeta med 
för att gå vidare. 

Kom ihåg! 
De som får instruktion/korrektion och arbetar aktivt med det  (det syns - vi lovar) får genast fler
saker att arbeta med. 

De som får instruktion/korrektion och inte arbetar aktivt med det (det syns också) får inget 
nytt att arbeta med. Först måste man erövra det man redan fått. Vissa moment bygger på varandra. 

Ibland låter vi er arbeta ifred, utan att värdera varje sak ni gör. 
Vi mår själva bra av det, att få dansa utan att bli värderad. 
Ibland låter vi er inte vara ifred en enda sekund, det tror vi 
är ett bra  komplement. / må gott.... floor på torsdag... men ikväll.... Hannas klass.. :-)  


en snabb tanke...

Man hinner inte alltid få ur sig allt man vill säga under lektionstid... Men:

HDT, gruppen med tempo och många järn i elden... Massa, massa saker på repertoaren och mer vill vi alla ha. Men vad krävs för att repertoaren med alla moment ska hålla kvalitet?

Fundera alltid vid koreografie-repetition på:

Vad är det för stil nu? Vad ska jag förmedla? Vad behöver jag personligen tänka på? SKa vi jobba som en grupp eller individuellt och komplettera varandra? Vad är direktiven?

Förlora er inte i räkning och teknik, sätt sånt hemma... Utnyttja den lilla tiden gruppen har tillsammans till att komma ihop...

Tydligt? Jätte krångligt? Hör av dig och återkom, jag förklarar gärna vidare...

/lilla Skutt


slutet av terminen... det är nu....

Snart är det slut på höstterminen.
camilla tar jullov och hoppas att ni också gör det,
även lilla skutt ska unna sig frisk luft och långa hundpromenader....

camillas lektioner kommer att handla om följande:
måndagar - baletteknik och koreografier.
torsdagspasset - floor och koreografier

koreografier:
* baletten - de som redan är uttagna
* indiska - de som redan är uttagna
* dark road - de tre treorna
* big sky - de åtta som är nu
* sopdansen - redan uttaget
* dockan - redan uttaget
* everything - de fyra som är
* harder - de som är
* breathe - alla dansar för övning på stil
* scream - uttagning 
* spök - uttagning

Schema kommer senare..... :-)
Inte så många träffar före jul kvar...
4 måndagar och 2 torsdagar med cam....
tror det är 8 ggr med hanna.... men inte säker....


                               / kram på er! :-)

schemaändring

Lilla Skutt har förhinder torsdag den 26:e november och flyttar den lektionen till måndag den 30:e då Stora Skutt ställt in...

Skriv in i almanackan redan nu!

programordning Julskyltningen

Set 1:

1. Clara: Evighet
2. Felix: Hårda paket
3. Matilda: I wish I was an angel
4. Hanna & Frida: Brickhouse
5. Stina & Emelie: Jaså jul
6. Ledarna: MJ-medley

Set 2:

1. Nea: Run Rudolf
2. Sara:
3. Elin & Melinda: Dead & Gone
4. Vuxengruppen:
5. Ledare & trainees: Julvisa i Finnmarken

Set 3:

1. Hdt: Rudolf
2. Maja: Pump up the jam
3. Hdt: Zat you Santa Claus?
4. Elin G: Seven Nationa Army
5. Hdt: Baletten
6. Hanna R: Let it snow, Let it snow, Let it snow
7. Hdt: Snögubben


det specifika inlägget från 9nov.

Tänk om jag glömt att skriva om någon.... det vore förfärligt



Peter - Jäklar vad du alltid jobbar vid stången. BRA! Det är det enda sättet att komma vidare på.
Vinnarskalle! När du gör grand battements (kickar) i 4e pos a la seconde, så kommer benen inte så 
högt som jag tror att du vill. Är du stel i höften? Är det muskler som håller emot? 
Hur funkar det när du gör battements liggande? Är det någon skillnad? 
Stretch/övning från floor den vi gör först, samt den som börjar med att rulla höften i passe åt båda håll, rulla över i tvärspagat, samt battement-övning från floor (sledgehammer) och stående som vid stången.  


Anastasia- Jag tittade på din torso och höft igår när vi stod vid stången. 
Jag är inte säker men vill veta hur du jobbar med att hålla placeringen när vi gör develloper.
Du är ganska rak i kroppen och borde kunna komma högre med benen i luften. 
Kanske att du svankar med ryggen? Något är det som hindrar dina ben att komma upp.
Dina fötter är jättefina och hela din hållning i axlar och nacke.

Sara C - läs liknelsen om studsmattan. Tryck ifrån, lämna golvet och sträck på benen. Använd
fötterna för att komma upp från golvet. det ska till en medvetenhet om genomsträckta kroppsdelar.
Den får du genom att tänka på det hela hela tiden under en period. Sträck litet till, bli litet längre,
om du spelar boll- tänk att bollen ligger litet för lång bort för att tårna ska nå, kakburken står bara litet för högt upp. Det är som att cykla, simma och köra bil.... ett himla tänkande och övande innan man kommer ihåg utan
att tänka ihjäl sig.... men det går... :-)

Sara S - nu hade du lusseträning så du hann inte vara med så länge. du vet vad du ska göra, du vet hur det ska göras men du kan inte göra allt. Du behöver arbeta med din utåtvridning på riktigt. Mycket medvetenhet.
Jag kan misstänka att din höft är extra krånglig och behöver mera tid och arbete än snittet.
Du ska söka i vår - NU är tid att träna ordentligt. Du behöver träna minst 4 ggr/vecka och sprida
på olika tekniker (balett eller floor / modernt / jazz / street eller blandade koreografier)
Vänta inte, då kan hända att dansen lägger sig att vila och inte hinner vakna när det är dags.

Stina- jag tycker att du gått framåt i baletten. även om jag tycker att du vilar för sällan.
igår var du extra trött - efter utbildningshelgen. du behöver bygga ditt rörelsemönster
inifrån med de muskler som binder samman armar med torso, lår med höft och bål osv.
Du behöver inte träna lårmuskeln på framsidan eller biceps på armen. för det första är du
redan stark så det räcker för det andra så får du svårt att hitta danstekniken. Men jag ser att
du gjort stora framsteg under terminen så du ska bara fortsätta att jobba inåt. Du kommer upp i
hoppen och du är fullt genomsträckt!

Kristin - Du har hittat en fin baletteknik. Du är också noggrann med att binda samman rörelserna.
Alla små saker är ju ett litet steg på vägen och det verkar som om man aldrig kommer fram.
Det kanske man inte gör, och det kanske heller inte är meningen, även om det är en
tillfredsställelse i sig att klara av något. Dans kräver nog små delmål och stora slutmål,
en vilja av järn och en stor portion ödmjukhet inför sin konstart, sig själv och sin publik.
Du kan nog komma högre i dina hopp, det tror jag. Använd hela foten.... låt även tårna
ge sitt yttersta för att kroppen ska lämna golvet snabbare.

Britta- läs min liknelse om studsmattan. tryck ifrån, lämna golvet, sträck på benen. Just nu
är du kvar på golvet och istället låter du benen bli böjda vilket gör att rörelsen spretar.
Jag tror att din kropp fortfarande placerar sig och att så fort skallen fattat - kroppen fattat och
du hunnit smälta det så kommer mycket att lösa sig. Prova att ligga på rygg med benen i vädret,
vifta "ut och ihop" med sträckta ben och vrister, hitta formen för rörelsen, sen stå upp och
översätt till stående. :-)


Frida- benen gör rätt, snygga fötter. Passa dig så att du inte tappar överkroppen. Upp i luften mera!
Nåt att jobba på? ja.... jobba med dina armrörelser så att ditt uttryck blir mera graciöst, se lättare ut utan att bli mindre. :-) Balett går mycket ut på att skapa en illusion av att vara viktlös.... man skulle påminna om något
väsen, nåt som inte fanns.... magiskt.

Hanna- du växlar mellan att vara I rörelsen och kvalitén och med att vara UR den.
Ex. balettsteg - vanliga gångsteg - balettsteg igen - mittemellan = ingenting. Det syns bla på fötterna,
då de är sträckta i rörelsen och "privata"/oformade i resan mellan rörelserna.

Emelie- Din höft är mera flexibel när du vilat. Det kan betyda att du använder höften på ett sätt som
spänner den. Alltså, du jobbar emot dina egna rörelser. Sedan har du din svaga fot. Det märks väl när
vi gör övningar som kräver att man jobbar med balans på en fot. T ex. hoppen igår, eller moment
som kräver att man jobbar avancerat på en fot. Ibland hänger höften ihop med foten. Det betyder inte
att det är så för dig. Men, om höften håller/hänger benen på ett sätt som inte är det enklaste för kroppen
så blir det samma typ av "fel" i knät och sedan i foten. Så, kanske om höften hittar rätt så blir
det lättare för dina fötter. Felet förkjuts ju och kroppen försöker att rätta till det vilket betyder att
kroppen får jobba fel för att se rätt ut.

Felix - jamen det är ju den där sicklade foten när du ska sträcka foten, särskilt i passe. 
Kom ihåg att sträcka stortån och förlänga den inre sidan av foten, låt utsidan mera hänga med. 
Jämför med att översträcka lill- och ringfingret å ena sidan (hur bli det?) och att föra handen med 
pekfingerknogen (som det ska vara) Handens språk blir helt olika då. 
  
Nea - du gjorde ett bra balettpass, tekniken är på plats och det är dina port de bras också.
        När du gör develloper så har du för dåligt stöd av din egen kropp. Det innebår att ditt arbetsben 
        aldrig kommer upp där du vill ha det. Kan du göra devellope liggande på golvet? 
        Kolla hur det påverkar kroppen, översätt till stående. Var extra uppmärksam p å
        hur höfterna arbetar. 
Elin - Överkroppen hängde inte alls som förra passet. Nu var det riktigt bra.
        Jag undrar över hur.... dina höfter fungerar. Hur stark är du i kroppen när du gör develloper?
        Din lyft förmåga borde ökas när överkroppen kommer upp. Kan du vara uppmärksam på
        hur du använder din korsett i olika moment?  

Bodil - efter din operation tycker jag att dina höfter stelnat en aning. förmodligen beror det på
det träningsuppehåll du fick göra. för att få upp flexibiliteten i höfterna (och på så sätt behålla
kroppen i ett upprätt och utsträckt läge) kommer du att hålla hela din kropp friskare längre.
Nu är jag rädd att du blir kvar i det hopkrupna läget. Hur funkar det när du jobbar liggande?



efter batterade hopp måndag 9 nov

Hej!
Tänk dig att du står på en studsmatta. Börja med att gunga, kom ihåg
att sträcka benen, annars kommer du aldrig att lyfta från underlaget.
Benen måste vara sträckta så att de håller emot/trycker ifrån.


så ja.....
Nu har du sträckt på benen, du lyfter, du måste anpassa bålen/mellankroppen
och hålla balansen så att du inte tippar och tappar höjdriktningen.
För att komma ännu högre så sträcker du på hela foten, allt som kan trycka
ifrån hjälper kroppen att lyfta, så du trycker med alla fotens delar och sist
trycker du med tårna...

Det är som att klappa händerna fast med benen, de ska slå emot varandra,
som två bräder eller som två cymbaler. Ihop med dem bara. När du hoppar
drar du upp själva magen inifrån, nästan som om du lyfter upp hela magsäcken och
musklerna där omkring med en osylnlig hand. (Lyftet i kroppen)

Nu är du redo att göra höga chassé/batterat hopp från jèté och sidchasse.

Att komma upp i ett hopp är litet som att studsa en boll.
Det handlar väldigt mycket om hur man angriper/attackerar/närmar sig/ förhåller sig till
golvet.  

                                                  / stora skutt

Julskyltningen

                                                                                                                                                 2009-11-09

Hej alla glada dansare och föräldrar!

Alldeles strax står julen för dörren och i vanlig ordning laddar Dansoteket för julskyltningen den 29:e november!  Vi kommer hålla till på Ti ngshustorget med både uppträdanden och försäljning.

 

I år har vi delat upp grupperna i 3 kortare set:

Set 1, 14.30:                             Clara, Matilda, Felix, Hanna & Frida, Stina & Emelie samt ledarna.

Set 2, 15.30:                             Elin & Melinda, Nea, Vuxengruppen, ledare & trainees, Sara.

Set 3, 16.30:                             Hdt, Hanna, Maja & Elin G

Dansarna samlas med sin ledare på torget 15 minuter innan respektive uppträdande...

 

Genrepen sker  dagen innan (lördag den 28:e november) i hedens danssal:

Set 1 övar kl10.00-11.00

 Set 2 övar kl11.00-12.00

Set 3 övar kl12.00-13.00

 

Försäljning, bakning mm...

Som vi annonserat under föräldramötet vecka 42 behöver vi hjälp att genomföra ett arrangemang som detta... Vi har delat upp uppgifterna i 3 kategorier och lottat ut dem bland grupperna:

 

1)     Kokar knäckäpplen alternativt knyter kransar till försäljning gör Vuxengruppen, Emelie & Stina, Hdt, Maja samt Matildas grupp. (Recept finns att få hos respektive ledare alternativt på bloggen www.dansoteket.blogg.se)

 

2)     Sköter försäljningen gör Hdt, Vuxengruppen, Clara, Sara samt Elin Guttelviks grupp. Vi har delat upp arbetet i 30 minuters pass men många luckor gapar tomma... Kan du hjälpa till? Hör av er till respektive ledare eller till Hanna på 070 260 87 62

 

3)     Showarbetet runt omkring så som att ta hand om dansarna med mera gör styrelsen, ledarna samt föräldrar ur Nea, Felix, Hanna R samt Frida & Hannas grupp.

 

Med vänliga hälsningar /styrelsen samt ledarna genom Hanna Rosén, 070 260 87 62


Knäckäpplen

Recept för knäckäpplen -8 st

Du behöver:

·         Smal och hög kastrull med tjock botten.

·         8 små, syrliga äpplen (exempelvis Ingrid-Marie)

·         Grill-pinnar i trä

·         3 dl strösocker

·         4 msk vatten

·         1 msk glukos (finns att köpa på Apoteket)

·         0,5 tsk 12% ättikssprit

Skölj och torka äpplena. Stick en grill-pinne i varje.

Blanda strösocker, vatten, ättiksspriten samt glukosen i kastrullen och koka kraftigt utan omrörning tills massan är 160 grader.  Kontrollera att det är rätt temperatur genom att göra ett ”trådprov”.  Trådarna ska vara ordentligt kletiga annars rinner smeten av äpplena.

Doppa/skruva/rulla äpplen i smeten och låt stelna på bakplåtspapper. Var noggrann med att äpplena står med ordentliga mellanrum annars fastnar de ihop...

Gör 2 satser men var för sig, smeten är lättare att hantera i små satser... Avsluta med att knyta en liten röd rosett på pinnen. Klart!

Äpplena levereras sen till vårt stånd på tingshustorget kl 14.00... Lycka till!


"Zat you, Santa Claus?"

Hemligt, jazzigt (modell äldre), center på rätt ställe och ständig plié... Det här ror vi nog i land. Fröken önskar svarta dansbyxor (ej "prassligt" material), svarta polotröjor i tight modell, skor med bra fäste och en gubbkeps eller hatt i mörk färg.

Teatraliskt, tydligt... Tänk mimik!

 

Tjo och tjim, lakritsrim. /lilla Skutt


efter torsdagens träning..5/11

Hm.... otroligt roligt att undervisa en så trevlig grupp elever.
Baletten behöver tid, snögubben gick bra men ska övas till julskyltningen,
Rudolf övar vi den 19/11.

Så.... så här blir det nu:

måndag 9/11 17-18 balett
                    18-18.30 snögubben och baletten
                    18.30-19.00 everything 
                    19.00 solo felix och solo nea


måndag 16/11 17-18 balett 
                      18-18.30 snögubben, rudolf
                      18.30-19.30 everything, felix solo, nea solo

torsdag 19/11 17-18.15 floor
                     18.15-18.30 baletten
                     18.30-18.45 snögubben
                     18.45-19.00 rudolf
                     19.00 -19.30 dark road

måndag 23/11 17-18 balett
                      18.00-18.30 snögubben, rudolf
                      18.30-18.45 baletten
                      18.45-19.30 bid sky

måndag 30/11 Studiedag, ingen dans.

torsdag 3/12 17-18.15 floor
                   18.15-18.45 Big Sky
                   18.45-19.00 felix solo
                   19.00-19.15 Neas solo


måndag 7/12 17-18 balett
                    ospecificerat innehåll


måndag 14/12 Teoripass 17-19.30 alla.


reflektion efter klass på tisdag 3nov

Hm.... människa....känsla....kvalitet.
Maskin... teknik....ointressant.
Det är min personliga åsikt.
Särskilt när det gäller dans.
Tekniken är bra när vi ska förbättra rörelsen, eller
arbeta så att kroppen håller, den behöver en till ingrediens
för att nå intressanta höjder. Känslan.
Känslan är inte något påhittat, påklistrat i efterhand.
Det är människan i dig.
Varje människa är unik, jo, det är sant.
Även om vi är väldigt lika som människor så bär vi
alla vår speciella personlighet.
Den ska krydda allt vi gör och får också omvärlden att
minnas oss, vad vi heter, vad vi tycker och vad vi gör.

Tänk att inte göra avtryck.. så hemskt.
Tänk att få göra avtryck.... att få påverka livet, sitt eget och
några andras - fantastiskt.
Passa på att berätta en historia, för vidare sånt du tycker är viktigt
och inte får sagt på annat sätt.
DANSA fram det.
Din dans kommer att må bra av det, du kommer definitivt att
må bättre i din dans då den får en mening, en betydelse.
Din publik kommer att må bra av det då det får en upplevelse,
du ger dem din närvaro.
Det finaste vi kan ge varandra som medmänniskor är vår närvaro.
Det visar att den vi träffar  just då, är viktig, så pass viktig att vi
ger vår närvaro.
Vill du vara viktig? Få känna att någon du träffar är närvarande?
Börja då att själv bjuda på det så ska du se att fler följer ditt exempel.
Magi!
Världen blir bättre av att just du gör en insats. Den blir bättre just där och
just då.. i den lilla lilla stunden... och det är det som är det största med
hela livet... här och nu.... det är då vi lever....
fundera på det en stund..... / kram på er! / cam :-)

efter måndagens balettklass 2/11 2009

Hej och god morgon!
Nu var det två veckor sedan vi hade balettklass. Och det märktes i alla fall
på min kropp. Jag kände när jag åkte hem var jag hade arbetat och vad som
faktiskt är jobbigt med balett.

Det är så nyttigt och faktiskt litet intressant att känna det där
nybörjar-syndromet emellanåt. Det är så lätt att jag bara tränar
och tycker att det leder ingen stans. Men se... igår kände jag
faktiskt 1. jag brukar göra det här utan att bli trött - men inte idag
            2. jag kan lätt koppla på balettkroppen - men inte idag 
            3. träning som är regelbunden och effektiv ger resultat - jag hade tappat!


Britta - du går fort framåt i baletten, något att arbeta med är att få benen att komma
           tätare i alla övningar. Tänk på det när du sträcker i en plie, STRÄCK ordentligt.
           Chasse, sätta ner foten efter en piruett... osv.
           Armarna - de är mycket mera samlade nu men inte riktigt framme än.
           Port de bras! Vifta med armarna så att du får både grace, lätthet och kontroll.

Nea - Se till att du startar där du slutade igår. Det där kan bara du själv styra. 
         Det ska inte behövas att någon annan tar ansvaret för ens träning. Det kan man själv.
         Annars bra progression, fortsätt att vara fokuserad. (center, höjd, lätthet, dra upp dragkedjan och
         kasta dig på uppgifterna från första stund)

Elin G - Lyft upp dig i överkroppen. Ibland (och ofta igår) hängde överkroppen/ satt passivt
           ovanpå höftbenen. Det gör så klart att intrycket av din dans blir tungt/inte aktiverat.
           Det behövs en medvetenhet i HELA kroppen HELA tiden som håller dig uppe.
           Tänk på att elefanten Dumbo kunde flyga när han höll en liten fjäder i snabeln.
           Det sitter i tanken! Vad är din fjäder?

Felix - fötterna är det som du ska sätta på plats nu. pointövningar framför teven. Då kan du själv
         se dina fötter. Det blir att du översträcker utsidan på din fot och att insidan på foten kröker sig.
         Sträck istället stortån och insidan av foten. Håll passebenet utåtvridet när du piketsnurrar!

Kristin - I piketsnurr ska hela foten vara piontad hela snurren. Igår försvann pointen när foten kom 
            upp i knähöjd och det blev hälen som placerades medan resten bara fanns där. 
            Börja också på den energinivå där vi slutade igår. Du kan så mycket mera än du tillåter dig 
            att känna till. KOM IGEN! Livet är för kort för att vänta på ..... vad då? 

Sara C - När jag ser på din ryggtavla vid stången kan den kännas litet väl avslappnad. Jag menar 
             inte att du ska spänna ryggen men jag är litet orolig för överkroppens placering. 
             Kanske att korsetten och axlar och nacke inte är på rätt plats alla tillfällen. 
             Det kan du gärna vara observant på. OBS! I piketsnurr ska benen vara utåtvridna. 

Stina - Du har en rolig grej där med höger hand/arm.... du såg den själv och det är väl bara att 
           jobba med det. :-) Du jobbar mera inifrån nu än i augusti. Fortsätt på den vägen. 
           Kom ihåg att din kropp kommer att lära sig mera och orka mera när den får vila
           ordentligt åtminstone en dag i veckan. Det är då som musklerna växer..... när man 
           vilar... så balettmuskler behöver också reparera sig för att växa.... bara ett tips för att
           komma till att jobba inifrån. 

Anastasia - Du påminner mig om en annan elev jag hade för längesedan, hon heter Linnea.
                 Idag arbetar hon som musikalartist. Vad är ditt mål med dansen? 
                 Du lutar bakåt i piketpiruetterna... det sa jag igår :-) Kom istället rakt upp, 
                 ha fokus på att komma UPP, inte på att komma runt. 
                 Fina fötter och ben! Balett går lätt för dig. 

Hanna J - igår var din kropp i delar... eller hur jag ska säga. Litet upplöst... som för modernt
              och speciellt för release-teknik. Balett är litet av en motsats till det. Andas in, ner med axlarna,
              upp med nacken, skydda dig mot boxar i magen, sidorna och ryggen genom att spänna/hålla emot
              i korsetten men tappa inte i höjd på överkroppen. Det ska vara som att det bara finns ETT
              sätt att röra sig på och det ska se helt ansträngingsfritt ut.... :-) 

Emelie - helt klart att du spänner dig under träningsveckorna och jobbar emot dig själv. 
             igår var du avslappnad och allt upplevdes som lättare. det där måste vi få ordning på,
             vi får tänka tillsammans, jag ska fråga runt litet. Igår jobbade du inte alls i svanken så 
             som du kan göra annars. Spänner du dig på framsidan av höfterna annars? 
             Ligg på rygg, stäng bröstkorgen, ha benen raka och aktiva men var på något sätt 
             avslappnad. Se till att framsidan på bäckenet det mjuka mellan höftknölarna, är mjukt 
             och avslappnat. En bra medvetande muskelträning. 

Frida - Du har mycket mycket fina förutsättningar inbyggda i din kropp. Du ska bara använda dem.
          Ibland tror jag att du inte kommit igång och jobba utan att du markerar, kanske är det helt 
          fel? det kan vara så enkelt att du verkligen jobbar men kan få det att se ansträngningslöst ut. 
          Det vore ju kalas! Det är dit vi vill komma med baletten. 
          Du är en lång och ståtlig tjej, det ska du bara visa fram. Ta ut rörelserna i sin fulla längd. 
          Du kommer att bli förvånad över resultatet. Jisses jänta! Kom igen.... fånga bollen!
           

Peter - nu har du fått se en massa saker.... jag tror att, om jag känner dig rätt, så kommer 
           du att lägga en hel del tid på att reflektera över det du såg på lektionen. 
           Så jag väntar med att säga något tills jag ser vad du gjort med den nya vetskapen/
           insikten. 
 
Dansen everything: felix och sara - ni har verkligen fångat rörelsespråket. 
                                                    behåll det! energi, dynamik, tydlighet, ta plats.
                                                    EN LITEN RÖRELSE BLIR STOR NÄR DU GÖR DEN STOR
                             peter och hanna - båda behöver bli mera.... kontrollerade, tydligare i 
                                                       rörelser och linjer när det gäller att fånga rörelsespråket.
                                                       LÅNGT, TYDLIGT, TA PLATS. Ni har en del som ni inte 
                                                       fått genomgång på.
Lyftsekvensen - det hände en del där igår... visst vi är inte framme än, men det är bra att det tar tid... då hinner det fastna i muskelminnet. Vi gör sista genomgången nästa måndag 9/11. 

På torsdag... floor 17-18.15
Sedan - indiska, baletten, dark road, bod sky, och..... SNÖGUBBEN

                           

reflektioner efter symposium och danstemakväll på svt

Men gosse vilken snygg koreografi Jiri Kylian gjort, Ikaros. Golvkontakt, dynamiskt, flöde,
explosivt och återhållet på en och samma gång.
Det enda jag invänder emot är det könsstereotypa i att killar lyfter tjejer hela tiden.
Att männen vaktar, stöttar och står för det starka.
Att kvinnor blir lyfta, blir passade på, får representera den svaga/tillbakahållna rörelsekvalitén.
Dock växlar kvinnornas rörelser mellan passivt och aktivt.
Männens är bara aktivt.
I det finns vår könsmaktordning, inbyggd i allt vi gör och säger, i de klädval vi gör,
den musik vi lyssnar på, den plats vi tar i våra relationer.
Den påverkar också hur vi tar för oss i skolan, arbetslivet, det sociala livet.


Mats Ek's koreografi Stället - för mig.. en vanlig Mats Ek, inget jag lyfter på ögonbrynet av.
Det som istället fångade min uppmärksamhet var att använde sig av äldre dansare.
Härligt! Äldre dansare har en så lång erfarenhet att använda sig av i tolkningen av rörelserna
och det aktuella verket, även om de då inte kan stå på huvudet och snurra så som de unga
dansarna kan.


Jag gillade också dokumentären av den kvinnliga ballerinan från Ryssland.
Hon levde för att behålla den klassiska baletten i sin ursprungliga form, att
föra vidare det gamla. Hon hade en sån fantastisk fysik, jäklars vilka devellopéer.
Hon hade tårna i örat. Ett hårt liv, ganska inskränkt också.

De värderingar hon för vidare är bl a: kvinnan ska vara behaglig, något för mannen
att vila ögonen på, mannen är betraktare. Mannen ansågs ful på scenen, men fick istället
bestämma vem som dansade vad och när. Kvinnan var här ett verktyg.
De stränga reglerna inom den klassiska baletten med korsett, kvinnans roller i
de olika baletterna, vilka kvinnor som fick dansa.... höll kvinnan som grupp fast
på sin plats. Kvinnan fick representera horan och madonnan / den ouppnåeliga och
den jordiska / den man åtrådde och den man förlovat sig med. Alltså en sexuell fantasi.
Det syndiga och det dygdiga. Världsbilden visar tydligt att mannen är rätt, logisk, pålitlig, 
moralisk ... kvinnan får då per automatik representera det andra, det som mannen inte är.
det skulle bli det här; fel, emotionell, opålitlig, omoralisk..... 

Känner ni er bekväma med det, oavsett om ni är killar eller tjejer?

Har du varit till Dansmuséet? Om inte.... åk dit, läs på litet innan och ta god tid på dig
så att du vet vad du faktiskt tittar på.
Det är ett unikt museum i världen. :-)

Hur många kvinnliga tonsättare inom konstmusiken kan du namnet på?
Är det flest kvinnor eller flest män som får sin bildkonst visad i det offentliga rummet?
Varför skriker vi av förtjusning när killar dansar/sjunger/lagar mat/ spelar elgitarr/
tar hand om barnen/ handarbetar/ sjunger en ballad?
Är det för att det är högre kvalitet? ja kanske det....
Vad är det då som räknas som kvalitet? Vem har bestämt det?
Om bara kvinnor skulle bestämma vad kvalitet är när det gäller att ta hand om 
människor... så skulle kvalitetsbegreppet mest bestå av egenskaper som 
kvinnor har nära till..... på det viset kan män aldrig bli bra på att ta hand om 
andra människor. Rättvist? Vad tycker du? 


 



RSS 2.0