reflektioner efter symposium och danstemakväll på svt

Men gosse vilken snygg koreografi Jiri Kylian gjort, Ikaros. Golvkontakt, dynamiskt, flöde,
explosivt och återhållet på en och samma gång.
Det enda jag invänder emot är det könsstereotypa i att killar lyfter tjejer hela tiden.
Att männen vaktar, stöttar och står för det starka.
Att kvinnor blir lyfta, blir passade på, får representera den svaga/tillbakahållna rörelsekvalitén.
Dock växlar kvinnornas rörelser mellan passivt och aktivt.
Männens är bara aktivt.
I det finns vår könsmaktordning, inbyggd i allt vi gör och säger, i de klädval vi gör,
den musik vi lyssnar på, den plats vi tar i våra relationer.
Den påverkar också hur vi tar för oss i skolan, arbetslivet, det sociala livet.


Mats Ek's koreografi Stället - för mig.. en vanlig Mats Ek, inget jag lyfter på ögonbrynet av.
Det som istället fångade min uppmärksamhet var att använde sig av äldre dansare.
Härligt! Äldre dansare har en så lång erfarenhet att använda sig av i tolkningen av rörelserna
och det aktuella verket, även om de då inte kan stå på huvudet och snurra så som de unga
dansarna kan.


Jag gillade också dokumentären av den kvinnliga ballerinan från Ryssland.
Hon levde för att behålla den klassiska baletten i sin ursprungliga form, att
föra vidare det gamla. Hon hade en sån fantastisk fysik, jäklars vilka devellopéer.
Hon hade tårna i örat. Ett hårt liv, ganska inskränkt också.

De värderingar hon för vidare är bl a: kvinnan ska vara behaglig, något för mannen
att vila ögonen på, mannen är betraktare. Mannen ansågs ful på scenen, men fick istället
bestämma vem som dansade vad och när. Kvinnan var här ett verktyg.
De stränga reglerna inom den klassiska baletten med korsett, kvinnans roller i
de olika baletterna, vilka kvinnor som fick dansa.... höll kvinnan som grupp fast
på sin plats. Kvinnan fick representera horan och madonnan / den ouppnåeliga och
den jordiska / den man åtrådde och den man förlovat sig med. Alltså en sexuell fantasi.
Det syndiga och det dygdiga. Världsbilden visar tydligt att mannen är rätt, logisk, pålitlig, 
moralisk ... kvinnan får då per automatik representera det andra, det som mannen inte är.
det skulle bli det här; fel, emotionell, opålitlig, omoralisk..... 

Känner ni er bekväma med det, oavsett om ni är killar eller tjejer?

Har du varit till Dansmuséet? Om inte.... åk dit, läs på litet innan och ta god tid på dig
så att du vet vad du faktiskt tittar på.
Det är ett unikt museum i världen. :-)

Hur många kvinnliga tonsättare inom konstmusiken kan du namnet på?
Är det flest kvinnor eller flest män som får sin bildkonst visad i det offentliga rummet?
Varför skriker vi av förtjusning när killar dansar/sjunger/lagar mat/ spelar elgitarr/
tar hand om barnen/ handarbetar/ sjunger en ballad?
Är det för att det är högre kvalitet? ja kanske det....
Vad är det då som räknas som kvalitet? Vem har bestämt det?
Om bara kvinnor skulle bestämma vad kvalitet är när det gäller att ta hand om 
människor... så skulle kvalitetsbegreppet mest bestå av egenskaper som 
kvinnor har nära till..... på det viset kan män aldrig bli bra på att ta hand om 
andra människor. Rättvist? Vad tycker du? 


 



Kommentarer
Postat av: Peter

Jiri Kyligans koregrafi var intressant. När jag kollar på dans har jag dock svårt att uppfatta något budskap.. Annars hade jag förväntat mig mer utav kvällen och jag hade hoppas på att få se mer bredd, den innehöll mest balett och modernt. Jag var lite besviken men det var endå intresant

2009-11-01 @ 21:43:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0