efter måndagens balettklass 2/11 2009

Hej och god morgon!
Nu var det två veckor sedan vi hade balettklass. Och det märktes i alla fall
på min kropp. Jag kände när jag åkte hem var jag hade arbetat och vad som
faktiskt är jobbigt med balett.

Det är så nyttigt och faktiskt litet intressant att känna det där
nybörjar-syndromet emellanåt. Det är så lätt att jag bara tränar
och tycker att det leder ingen stans. Men se... igår kände jag
faktiskt 1. jag brukar göra det här utan att bli trött - men inte idag
            2. jag kan lätt koppla på balettkroppen - men inte idag 
            3. träning som är regelbunden och effektiv ger resultat - jag hade tappat!


Britta - du går fort framåt i baletten, något att arbeta med är att få benen att komma
           tätare i alla övningar. Tänk på det när du sträcker i en plie, STRÄCK ordentligt.
           Chasse, sätta ner foten efter en piruett... osv.
           Armarna - de är mycket mera samlade nu men inte riktigt framme än.
           Port de bras! Vifta med armarna så att du får både grace, lätthet och kontroll.

Nea - Se till att du startar där du slutade igår. Det där kan bara du själv styra. 
         Det ska inte behövas att någon annan tar ansvaret för ens träning. Det kan man själv.
         Annars bra progression, fortsätt att vara fokuserad. (center, höjd, lätthet, dra upp dragkedjan och
         kasta dig på uppgifterna från första stund)

Elin G - Lyft upp dig i överkroppen. Ibland (och ofta igår) hängde överkroppen/ satt passivt
           ovanpå höftbenen. Det gör så klart att intrycket av din dans blir tungt/inte aktiverat.
           Det behövs en medvetenhet i HELA kroppen HELA tiden som håller dig uppe.
           Tänk på att elefanten Dumbo kunde flyga när han höll en liten fjäder i snabeln.
           Det sitter i tanken! Vad är din fjäder?

Felix - fötterna är det som du ska sätta på plats nu. pointövningar framför teven. Då kan du själv
         se dina fötter. Det blir att du översträcker utsidan på din fot och att insidan på foten kröker sig.
         Sträck istället stortån och insidan av foten. Håll passebenet utåtvridet när du piketsnurrar!

Kristin - I piketsnurr ska hela foten vara piontad hela snurren. Igår försvann pointen när foten kom 
            upp i knähöjd och det blev hälen som placerades medan resten bara fanns där. 
            Börja också på den energinivå där vi slutade igår. Du kan så mycket mera än du tillåter dig 
            att känna till. KOM IGEN! Livet är för kort för att vänta på ..... vad då? 

Sara C - När jag ser på din ryggtavla vid stången kan den kännas litet väl avslappnad. Jag menar 
             inte att du ska spänna ryggen men jag är litet orolig för överkroppens placering. 
             Kanske att korsetten och axlar och nacke inte är på rätt plats alla tillfällen. 
             Det kan du gärna vara observant på. OBS! I piketsnurr ska benen vara utåtvridna. 

Stina - Du har en rolig grej där med höger hand/arm.... du såg den själv och det är väl bara att 
           jobba med det. :-) Du jobbar mera inifrån nu än i augusti. Fortsätt på den vägen. 
           Kom ihåg att din kropp kommer att lära sig mera och orka mera när den får vila
           ordentligt åtminstone en dag i veckan. Det är då som musklerna växer..... när man 
           vilar... så balettmuskler behöver också reparera sig för att växa.... bara ett tips för att
           komma till att jobba inifrån. 

Anastasia - Du påminner mig om en annan elev jag hade för längesedan, hon heter Linnea.
                 Idag arbetar hon som musikalartist. Vad är ditt mål med dansen? 
                 Du lutar bakåt i piketpiruetterna... det sa jag igår :-) Kom istället rakt upp, 
                 ha fokus på att komma UPP, inte på att komma runt. 
                 Fina fötter och ben! Balett går lätt för dig. 

Hanna J - igår var din kropp i delar... eller hur jag ska säga. Litet upplöst... som för modernt
              och speciellt för release-teknik. Balett är litet av en motsats till det. Andas in, ner med axlarna,
              upp med nacken, skydda dig mot boxar i magen, sidorna och ryggen genom att spänna/hålla emot
              i korsetten men tappa inte i höjd på överkroppen. Det ska vara som att det bara finns ETT
              sätt att röra sig på och det ska se helt ansträngingsfritt ut.... :-) 

Emelie - helt klart att du spänner dig under träningsveckorna och jobbar emot dig själv. 
             igår var du avslappnad och allt upplevdes som lättare. det där måste vi få ordning på,
             vi får tänka tillsammans, jag ska fråga runt litet. Igår jobbade du inte alls i svanken så 
             som du kan göra annars. Spänner du dig på framsidan av höfterna annars? 
             Ligg på rygg, stäng bröstkorgen, ha benen raka och aktiva men var på något sätt 
             avslappnad. Se till att framsidan på bäckenet det mjuka mellan höftknölarna, är mjukt 
             och avslappnat. En bra medvetande muskelträning. 

Frida - Du har mycket mycket fina förutsättningar inbyggda i din kropp. Du ska bara använda dem.
          Ibland tror jag att du inte kommit igång och jobba utan att du markerar, kanske är det helt 
          fel? det kan vara så enkelt att du verkligen jobbar men kan få det att se ansträngningslöst ut. 
          Det vore ju kalas! Det är dit vi vill komma med baletten. 
          Du är en lång och ståtlig tjej, det ska du bara visa fram. Ta ut rörelserna i sin fulla längd. 
          Du kommer att bli förvånad över resultatet. Jisses jänta! Kom igen.... fånga bollen!
           

Peter - nu har du fått se en massa saker.... jag tror att, om jag känner dig rätt, så kommer 
           du att lägga en hel del tid på att reflektera över det du såg på lektionen. 
           Så jag väntar med att säga något tills jag ser vad du gjort med den nya vetskapen/
           insikten. 
 
Dansen everything: felix och sara - ni har verkligen fångat rörelsespråket. 
                                                    behåll det! energi, dynamik, tydlighet, ta plats.
                                                    EN LITEN RÖRELSE BLIR STOR NÄR DU GÖR DEN STOR
                             peter och hanna - båda behöver bli mera.... kontrollerade, tydligare i 
                                                       rörelser och linjer när det gäller att fånga rörelsespråket.
                                                       LÅNGT, TYDLIGT, TA PLATS. Ni har en del som ni inte 
                                                       fått genomgång på.
Lyftsekvensen - det hände en del där igår... visst vi är inte framme än, men det är bra att det tar tid... då hinner det fastna i muskelminnet. Vi gör sista genomgången nästa måndag 9/11. 

På torsdag... floor 17-18.15
Sedan - indiska, baletten, dark road, bod sky, och..... SNÖGUBBEN

                           

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0