carmen 21/4
det ska vara fullt i salongen!
ni som har grupp... se till att hela gruppen går tillsammans med dig....
gör det till en grej.
boka biljetterna på [email protected]
jag sätter mig ner och inväntar anstormning! :-)
huvud axlar knä å tå
jag tänker... genou... säger det snabbt.... geno...gno...gne...knee..knä jarå... det funkar.
tête - epaules - genou - pieds....
huvud axlar knä å tå.....
gamla elever i världen :-)
Hallå där...
Relaterat
Hur kommer det sig?
- Jag har tidigare jobbat med Melodifestivalens koreograf Tine Matulessy. Kring jul blev jag tillfrågad om jag ville dansa till Sibels bidrag Stop. Självklart tackade jag ja, det är roligt att få jobba med nytt folk.
Vad är det för låt och hur går dansen?
- Jag är en av sex dansare bakom Sibel. Som vanligt är allt så hemligt men vi dansare kommer inte vara särskilt diskreta. Det är en up-tempo låt på 2 minuter och 57 sekunder där det händer mycket i musiken. Det går snabbt och det gäller för oss dansare att ge järnet. Det är ett coolt nummer.
Hur mycket har ni övat?
- Första repetitionerna var i januari, sedan har vi träffats fyra gånger. Den här sista veckan har övat desto mer. Några dansare har jag jobbat med tidigare, andra är nya bekantskaper.
Vad gör ni annars i Malmö?
- Sibel är ganska upptagen med intervjuer och det är mycket fokus på repetera, allt måste ju sitta. Vi dansare har mer egen tid, jag kanske bubblar lite och bara tar det lugnt.
Vad gör du annars, när du inte dansar i Melodifestivalen?
- Jag undervisar i dans på Balettakademien och på Danskompaniet i Stockholm, det är heltidsjobb. Sedan är jag frilans i både dans och koreografi. Nu i sommar är jag koreograf för Mio Min Mio som sätts upp i Vaxholm. Det är roligt att göra så olika jobb som möjligt, att både får undervisa och få dansa själv.
Hur känns det inför kvällen?
- Just nu är det för tidigt att vara nervös. Men nervositeten kommer säkert till genrepet inför publik. Men det är bra att bli lite pirrig, då ökar adrenalinet och jag blir extra peppad.
danshäxan reflekterar efter torsdagen den 25e feb
Vad är en spänd muskel?
För en som alltid spänner sig är den kanske JÄTTESPÄND och därmed också låst.
För en som mest hela tiden är avslappnad är den kanske åtminstone aktiverad.
Det finns så många betydelser på fenomenet "spänd"
Samma sak gäller "ont"
Vad betyder att ha ont?
Att få ont under en stretch?
Att få ont i samband med en övning?
Smärta är en sak som visar på en skada/svaghet i kroppen/en känslighet.
Smärta tär på ork, humör och koncentration.
Smärta kan hålla i hela tiden, komma vid vissa moment eller helt oväntat.
Den kan klinga, sticka och mola.
Den kan vara intensiv, medel eller svag.
När det gör ont vid en stretchövning är det oftast bara en kroppslig reaktion på att
vi drar ut muskeln till ett utsträckt läge och är helt naturligt.
Det kan blir stretch under en övning i jazz också utan att det är smärta, det kan vara
så att det liksom hör till övningen att kroppen blir en smula ansträngd.
Unga människor ska inte ha så många fel på sina kroppar. De funkar i de allra flesta fall.
En kropp behöver användas för att hålla sig i gott skick.
Jämför med att börja jogga/springa - det är tungt med andningen i början men efter några veckors
ihållande träning blir det genast lättare. Vi har fått bättre kondition.
Så är det också med musklerna. Musklerna precis som lungorna behöver syre för att
kunna andas. En superspänd muskel tappar både sin syretillförsel och sin elasticitet.
Alltså... höften förblir helt stel och benet vägrar att hålla sig genomsträckt.
Försök att göra övningarna i avslappnat läge några gånger, tänk till hur det känns.
Gör sedan samma övningar i spänt läge några gånger, tänk till hur det känns.
Försök nu att hitta ett bra arbetsläge för din kropp.
Träna sedan så för resten av tiden.
/ stor kram på er! / cam
om de andra koreografierna... sa stora skutt
tydlighet, förlänga och använda center. STORT - KRAFTFULLT - MAGISKT
Dark Road - en högst individuell koreografi som tillåter dansaren att själv ge dansen
ett innehåll, en känsla/karaktär/uttryck. något att växa med.
En nära dans, nära sig själv. Samarbete inom gruppen, flöde och karaktär!
Indiska - en glad och kraftfull koreografi som jobbar med mönster, inom den egna kroppen
och mellan olika kroppar. Dansen kräver exakthet i placering och poser för att
komma fram ordentligt. Ett något påklistrat leende ska det vara hela tiden.
En riktig Bollywood happening. Händernas placeringar, axlar, armbågar, utåtvridning,
extakt på slaget.
Baletten - teknik teknik teknik. upp ordentligt på fötterna för att få till det viktlösa. Absolut genomsträckta
ben och vrister, lång bål (korsett) nåde bak och fram. Placering i hela kroppen. Ett lätt och
obesvärat uttryck i ansiktet. Arbeta genom golvet och använd grundtekniken i hela dansen.
Sök likformighet i gruppen.
/ tja det var allt för denna gången ;-)
kallelse: styrelsemöte
Vi syns då!
/Hanna
efter måndagens träning 15/2 2010
Scream - språket ska vara tydligt, rent, inget som slaskar någonstans,
kantigt och ta STOR plats. Längre ner, tyngre och skarpare.
Nästan som stillbilder på många ställen.
Känslan är revansch!
Breathe - språket ska vara jättestort, FETSTIL OCH UTROPSTECKEN, torso/kroppen
är en del, benen en del och armarna en del. Alla rörelser utgår från lederna.
Inget muskelfjant här inte utan rakt av axel, armbåge, höft, knä och fotleder.
Snabba snabba rörelser med mycket luft. Extrema lägen mest hela tiden.
Det är en riktig slitdans. Rent och hårt!
Känslan är "nu har du pressat mig för hårt och jag får ingen luft längre"
Spök - Språket är rent, lika mycket leder som muskler. Det skiftar med de olika
rörelserna. Men kantigt när det ska vara kantigt och mjukt när det ska vara
mjukt. Placeringar och mönster är viktigt för att ge ett ordnat uttryck.
Ta stor plats i låga rörelser och kom högt upp och var ren i långa rörelser.
Känslan är att du är ett läskigt monster/gammalt lik som stiger upp ur graven.
Sopdansen - LÅGT! Mjukt men mycket kraftfullt. Stor publikkontakt.
Karaktär mycket i början och slut.
Det är en jazz och ska dansas som en sådan, svep över golvet
vid alla förflyttningar, höga kickar och tydliga axlar.
Känslan är att det är roligt att dansa jazz, inget djupare med andra ord.
LE!
Harder - Tungt, stort, lågt och mjukt med en massa kraft i alla rörelser.
Tekniken är överordnad, det är den som gör dansen till det som den ska vara.
Tänk show i uttrycket, med mycket kraft. Det här är också en jazz.
/ allt för denna gång... stora skutt
Mad World -cirklarna
Cirkel nr2: Clara (om du vill), Frida, Nea, Britta, Peter, Anastacia
Cirkel nr3: Kristin, Stina, Bi-dansarna es09
Cirkel 3
Cirkel 2
Cirkel 1
workshop: momdernt och contact-impro
Kalaset kostar billiga 100 pix och äger rum i hedens danssal söndag den 21:a mars kl 11.00-14.00. Avgiften betalas kontant på plats...
Matilda gick ut estetiska 2008 (sågs i Romeo+Juliet=4ever) och fortsatte via Kävesta Folkhögskoal till Gotlands Dansarutbildning...
Anmälan görs direkt till Matilda på [email protected] alternativt 0730 467 850
Hoppas att vi ses där! /Hanna
Utmaning
Lilla Skutt tog en fredags eftermiddag och funderade lite och vill ge er alla en egen utmaning... Ett litet delmål att självständigt arbeta med under några veckor...
Felix - Pointad fot. Fröken fortsätter att tjata... Försök hitta en förlängning på ovansidan istället för att knipa med tårna, tror det kan hjälpa dig att förlänga benen ut ur höften också...
Frida - Du har ju egentligen redan fått din... :) Öppna dörren!
Elin - Låt musikaliteten nå längre ut i kroppen. Förläng ut benen ur höfterna men viktigast av allt... Tro på dig själv! Släpp handbromsen och gasa nu... Testa och gör sen fel som bara f*n!
Britta - Korsett. Korsett! Stärk, leta, jobba... Hitta! Mycket bålövningar. Tror absolut på core för dig och stabiliseringsövningar som i till exempel flooret... Fortsätt, bara fortsätt... Ta själv kontrollen över din träning. Sätt ihop ett kompletteringsprogram och utvärdera vad som hjälper alternativt stjälper...
Peter - tycker att den ojämna vridningen i dina piruetter är på väg tillbaka... Vi åtgärdar. Tänk på motsatsen till "spiral" i vridmomenten. Hitta synk så att hela kroppen snurrar samtidigt. Kan vara axlarna i preppen som ställer till det...
Stina - Leta inte det visuella utan känn efter inifrån. Tänk att armarna fäster ända bak i skuldrorna osv...
Bodil - Försök hitta "raka ben". Jag upplever att du "knäar upp i dina reléver/balanser", jag tror att du sätter balansen/center i ryggslutet... Fokusera på låg magmuskulatur, Camillas floorpass kan nog hjälpa... Tryck ifrån golvet och hitta din lodräta linje genom kroppen via magen...
Hanna J - Sänk axlarna , rulla dem bakåt och tänk att skulderbladen för armarna. Passa för att sickla...
Emelie - Hitta din utåtvridning där du kan jobba bekvämt då får du till ett fint flyt över golvet... Ta med dig tekniken från flooret upp till diagonalerna och så vidare till koreografierna... Med rätt utåtvridning kan du "tappa sittbenen nedåt mot golvet" och slappna av i höftböjarna...
Kristin - Lyft dig själv ur höfterna, tänk att du presenterar i ditt bröstben... Fundera också på hur du kan öka dina händers rörelsemönster...
Sara - Tänker lite på dina cambréer... Försök att få "böjningen" högre upp i ryggen, starx under bh-banden, sås om vi gör rygglyft i flooret... Upplever att du böjer längre ner i ryggen, risk för att man då kompenserar ochs kjuter fram höften samt smärta i ryggen... Fundera och känn efter!
Anastacia - Miles... Miles! Ta koreografin, känn som om att det bara är mönstret och ordningen som stoppar dig för att kunna arbeta kvalitativt i den. Ska bli superspännande och se vad som händer när du applicerar din tekniska begåvning på den...
Clara - Använd "flöde" som ledord när du dansar, gör teknik... allt! Hitta sammanbindning och försök minska avbrotten mellan de olika momenten...
Nea - höj din blick en aning i spottar och fokus. Kan vara en släng av "spegelsjuka" från att du korrigerar dig under teknikpass men det finns en lite böj i nacken när du kommer ut på golvet...
Emilia - Försök komma ihåg att sträcka i genom fötterna varje gång de lämnar golvet så att det till slut kommer av sig självt. Bästa sättet att "programmera om hjärnan" är att till exempel utmana sig själv till att hålla de sträckta genom hela floorpasset... Då fastnar det till slut i muskelminnet.
Svårt att förstå? Inte överens? Sök upp och diskutera vidare!
Man faller lätt tillbaka i gamla olater och måste alltid korrigera sig själv för att komma vidare... gruppen håller just nu en hög nivå men jag vet att ni alla vill vidare. Ta ovanstående som en uppmuntran inte som kritik... Jobba vidare, ni är superfina!
Lycka till! Vi syns imorgon... Floor var det sagt :) Kram /Hanna
show i showen ordning.....
sop | breathe | harder | vi har | scream | spök | ||
frida | x | x | x | x | 4 | ||
hanna | x | x | x | bak | 4 | ||
felix | x | x | x | fram | 4 | ||
peter | x | x | x | fram | 4 | ||
sara c | x | x | x | x | 4 | ||
anastsia | x | x | 2 | ||||
britta | x | x | x | bak | 4 | ||
stina | x | x | x | x | x | 4 | |
nea | x | x | x | fram | 4 | ||
elin | x | x | x | x | 4 | ||
kristin | x | x | x | bak | 4 | ||
emelie | x | x | x | fram | 4 | ||
bodil | x | x | x | bak | 4 | ||
hanna r | x | x | 2 | ||||
Ok?
Anastasia, om du är med och tränar på harder kan du få en plats där.....
Mina danser är då dessa samt indiska, everything, baletten, dark road, big sky tror inte jag glömde nån....
stora skutt :-)
Preparation
Preparationen i baletten, ja då tänker vi på de koreograferade momenten innan övningen börjar... Typ flax med armen... Hmmm mer då? Varför gör vi en preparation? Vad syftar den till?
Förbered dig själv för kommande övning. Om det inte finns någon koreograferad, vad gör du då? Tittar i spegeln och fixar håret tills fröken ropar 5,6,7,8? Nej! Rätta dig själv! Se efter, vilka eventuella förskutningar har jag fått i min placering? Vad ska jag tänka på i nästa övning? Gör det innan och inte i de första takterna då missar du momentet. Släpp aldrig center/korsett mellan övningar. Aldrig!
Hur gör du din preparation innan träningen?
-Vad behöver du för exempelvis ett modernt pass? Brukar du ha svårt att öppna höften? Vad kan du i så fall göra innan? Värma upp och i lugn och ro slappna av och försöka öppna den?
-Jobbar du mycket i svanken? Gör några centerövningar innan så att du har "knäppt på" rätt motorer inför teknikpasset. Sit-ups är också jättebra. Visa kroppen vilken del du vill arbeta med...
Du vet själv vad du behöver, du får höra det ganska ofta och de flesta av er har stor koll! Fundera och ta det ett steg vidare, se till att din träning blir kvalitativ. Det är en skön sorts avkoppling att gå från träningen och känna att man gett sig själv de bästa förutsättningarna och att man kunnat göra sitt allra bäst.
Alldeles strax helg, hoppas att ni alla tar hand om er!
Lilla SKutt har inte träning förrän vecka 8 igen men vi ses på ungdomsmässan :)
miles -reserver
1. Emelie Olsson
2. Elin Guttelvik
Camilla kliver helt av, hennes plats tar Frida över... Ta chansen!
Grabba tag i dem som kan och lär er. Fort!
Lycka till Darlings!
Ungdomsmässan -ordningen
2, Stina & Emelie
3, Melinda & Elin
4, Felix
5, Hälsinglands dans/teater "Mad World"
6, Maja
7, Hälsinglands dans/teater, hannas "Give it to me"
dumhet... ja en svår sak
Med tanke på gårdagskvällen inte så lysande.
Det där med att veta när man ska lyssna på kroppen istället för
skallen eller att ta i litet när det blir uppförsbacke är en svår balansgång.
Själv är jag sådan att jag försöker tills jag är överbevisad att det inte går.
Jag ville en sak och kroppen en annan. Så enkelt var det igår.
Jag ville kunna, ville göra och ville klara av, ville utmana mig själv för att
jag tyckte att jag behövde det. Jag ville gå vidare, utvecklas och känna att
jag dansade. Kroppen däremot ville ta det lugnt, vila, reparera sig.
Men jag tryckte på för att undersöka ifall jag bara underpresterade i förhållande
till min (vad jag vill klara) kapacitet. Till slut fattade även jag att det var läge
att kliva av.
Sitta och titta på, ja det lär vi oss mycket av. Jag känner mig själv för väl.
Inte kan jag sitta och titta på, är jag där så är jag på golvet, punkt och slut.
Det är för roligt helt enkelt. Titta på, vad är det?
Nej, göra själv ska det vara.
Och så går det som det går. Dumt? Ja! Dålig förebild? Ja utan tvekan.
Det är svårt när jaget i skallen fortfarande är 14 år, jag tror att kroppen kan
klara allt, och kroppen är snart 45år. Den klarar inte allt. Det finns ett glapp
mellan min idévärld och min sinnevärld. Någonstans har jag inte fattat att
kroppen åldrats, för jag i skallen vill ju, och kan ju.
När ska man lämna? När ska man berätta för sig själv att det är dags?
Inte vet jag.
Hur gick det nu med mitt knä?
Ingen aning. Det är i alla fall överansträngt. Inte för all sorts aktivitet men
definitivt för en del saker. Det verkar som en muskel och nerv-grej.
Det somnar i foten och stränar i vaden och bakre låret. Det smärtar på köttdelen
insida knä samt i knä under skålen och på insidan ovanför och nedanför knäskålen.
Jag vet inte vad det är och det känns inte hela tiden, det dyker upp när jag sträcker
igenom och lägger tyngd på benet. Det betyder att piruetter av alla slag på sträckt ben
är knöligt, även battements.
Men, jag kan inte nog upprepa: lyssna på kroppen! Inte bara på knoppen. Det gäller er
som vet med er att ni fungerar som jag, pressar er själva bortom de kloka tankarna.
Några mår bra av att pressa sig också, t ex. de som har svårt att släppa taget om
tankekontrollen. Det finns inget råd som gäller för alla. De som vet att de funkar som jag
kan lyssna på det här. Ni andra får lyssna en annan gång.
Kram på er alla! Dans på måndag: balett, big, scream och spök. / stora skutt
rekreation
Skuttarna har tidigare gett exempel på hur kaniner vilar... vad behöver du? Hur gör du? Dags att hitta sina egna sätt att samla kraft och energi. Powernap fast för själen liksom.
Vad gör dig trött? Är det skolarbeten som ligger över dig? Ogjorda uppgifter? Dåliga relationer? Fundera och ta tag i! Ge dig själv aktiv vila, slappa är något annat.
Vecka 9 utgår samtliga HDT-träningar. Vi ger er tid och då hoppas vi att ni får energi... Kom tillbaka efter lovet, pigga och utvilade. Ta hand om er!
/lilla & stora Skutt
schemaändring...
Torsdag 25/2 Skuttarna har en gemensam klass där vi fokuserar på våra teknikmoment... vad är lika i våra olika träningssystem? Vi letar mönster och återkommande moment...
Torsdag 4/3 Ingen träning. Några behöver vila inför sista saga-dagen andra tar igen rester så att lovet blir fritt...
Allt för nu /Lilla & Stora Skutt