Preparation

Vad och varför?

Preparationen i baletten, ja då tänker vi på de koreograferade momenten innan övningen börjar... Typ flax med armen... Hmmm mer då? Varför gör vi en preparation? Vad syftar den till?

Förbered dig själv för kommande övning. Om det inte finns någon koreograferad, vad gör du då? Tittar i spegeln och fixar håret tills fröken ropar 5,6,7,8? Nej! Rätta dig själv! Se efter, vilka eventuella förskutningar har jag fått i min placering? Vad ska jag tänka på i nästa övning? Gör det innan och inte i de första takterna då missar du momentet. Släpp aldrig center/korsett mellan övningar. Aldrig!

Hur gör du din preparation innan träningen?

-Vad behöver du för exempelvis ett modernt pass? Brukar du ha svårt att öppna höften? Vad kan du i så fall göra innan? Värma upp och i lugn och ro slappna av och försöka öppna den?

-Jobbar du mycket i svanken? Gör några centerövningar innan så att du har "knäppt på" rätt motorer inför teknikpasset. Sit-ups är också jättebra. Visa kroppen vilken del du vill arbeta med...

Du vet själv vad du behöver, du får höra det ganska ofta och de flesta av er har stor koll! Fundera och ta det ett steg vidare, se till att din träning blir kvalitativ. Det är en skön sorts avkoppling att gå från träningen och känna att man gett sig själv de bästa förutsättningarna och att man kunnat göra sitt allra bäst.

Alldeles strax helg, hoppas att ni alla tar hand om er!

Lilla SKutt har inte träning förrän vecka 8 igen men vi ses på ungdomsmässan :)



Kommentarer
Postat av: cam :-)

Jättebra! Preparation är sååååå viktigt för min träning, rätt preparerad så går tekniken så mycket bättre. Jag kan inte tänka mig att inte ha med penna till nationellt prov i matte...... eller att låta bli att tänka på matte och koncentrera mig innan provet... då skulle det gå fasligt dåligt...

Jag håller med lilla skutt fullständigt! / stora skutt :-)

2010-02-12 @ 21:41:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0