att uppleva ..... genrepet

Ibland liksom hejdar sig tiden, livet drar litet djupare efter andan
och stundens upplevelse sätter avtryck för lång tid framöver.
Förra sommaren fick jag en fråga av en dansare (vet själv vem det är)
"kan du göra en dans till den här låten?"
"ja... det kan jag väl.....hur har du tänkt dig?"
Sedan kom ett resonerande över vad som skulle vara och inte,
vilka, hur många, varför, vilken stil och budskap.
Jag fick väldigt fria händer. Jag tyckte först att låten var väldigt lång.
Jag hade inte hört den förut. Jag lyssnade, läste texten, analyserade
och tecknade ner.

Sedan tog jag min videokamera och begav mig till danssalen.
Där skuttade jag runt efter bästa förmåga och filmade det som
kom med i bild. Jag gjorde fel och svor några gånger. Jag har sett filmen
en endaste gång. Jag bad matilda norling persson prova en del med mig,
par/lyftdelen så att jag kunde få det filmat. det gick inte på egen hand.

Sedan skulle jag välja dansare. Jag ville ha en duett, det var ett uttalat önskemål
från min elev. Jag ville inte göra en kille-tjej-grej. Alldeles för trist.
En duett.... två killar.... ja så klart.... varför ska alltid killarna få bära språket?
Nej... två tjejer ska det vara, självklart. Men vilka?
Men jag vill nog se den med två killar också... jag bestämde mig för
två killar i ett par och två tjejer i det andra paret.
Jag ville se hur presentationerna eventuellt skulle skilja sig åt. 

Valet av dansare känns helt självklart. Inga andra skulle göra den 
än Sara och Hanna J samt Peter och Felix. 
Vi övade, sporadiskt, med ett stort stort ansvar på dansarna. 
Jag bad dem att jobba professionellt med detta och själva ta ansvaret 
för att ta in och tolka materialet. Det har de gjort, verkligen. 

Idag när jag fick se den nya koreografin på scenen hände något med min människa. 
Dansarna pratade så tydligt och så vackert att ett finger rörde vid mitt hjärta. 
Med andra ord så hedjade sig världen ett tag och jag fick rikedomen att verkligen 
få uppleva en presentation av en koreografi. 
Ni fyra, Sara, Hanna, Peter och Felix.... är fantastiska. / tack för upplevelsen / cam :-)  

Kommentarer
Postat av: Felix

Tack, och tack för koreografin :)

2010-05-29 @ 20:12:55
Postat av: Peter

Tack, du är väldigt bra Camilla! :-)

2010-05-29 @ 20:40:04
Postat av: Britta

Det var verkligen jättefint!

2010-05-29 @ 21:30:44
Postat av: Elin G

Koreografin var otrolig, och dansarna, WOW! Den enda jag kan säga är bra jobbat! :)

2010-05-30 @ 08:30:40
Postat av: Sara

Du är fantastisk. Tack för koreografin och för detta fina inlägg

2010-05-30 @ 18:17:15
Postat av: cam :-)

å den var verkligen ännu bättre idag... hur det nu är möjligt... en nära frälsning-upplevelse

2010-05-30 @ 21:14:13
Postat av: emelie olsson.

håller med camilla! du har gjort ett bra jobb med koreografin & ni fyra har tolkat den så fint! alla har gjort ett fint jobb med den. ni är grym. :)

2010-05-30 @ 21:36:59
Postat av: Hanna J

Tack allihopa det värmer oerhört och tack för chansen Camilla, det uppskattar jag verkligen:)

2010-05-30 @ 21:44:46
Postat av: Emilia/Fia Ingeroth

helt otroligt....wow...ni är ju för underbar. håller med camilla denna par dans tar en till en annan värld...ville bara ha mer...

tack för en underbar show,och för att ni tar hand om lilla Emilia:)

2010-05-31 @ 20:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0