från Matilda:

Hej alla dansare!
 
Här kommer lite om vad jag gjort efter att ha slutat på Estetiska i Bollnäs, vad jag lärt mig, lite bra saker att tänka på tips och sådär!
men först vill jag bara tacka så väldigt mycket för allas fina arbete på mina lektioner och workshops, jag hade en toppenlärorik och rolig tid med er! TACK:)
 
Efter gymnasiet så sökte jag vidare till en folkhögskola som ligger utanför Örebro och heter Kävesta Folkhögskola. Där bor man på internat och har danssalen precis bredvid huset. Det är en 1-årig förberedande folkhögskola med inriktning på modern dans på tre olika sätt men man har även balett, jazz, metodik, anatomi, danshistoria, rytmik, "gemu" m.m. De är tre lärare som jobbar där som alla har olika bakgrunder. Känslan och stämningen på Kävesta är i överlag mycket fin. Det finns inget jobbigt tryck och lärarna bygger inte upp så att det i klassen kan bli massa prestation gentemot varandra, utan man arbetar utifrån sin förmåga och får hjälp att på ett positivt sätt utvecklas. Den är helt enkelt en väldigt bra förberedande skola för fortsatta studier inom dans. Man får jobba tekniskt, teoretiskt och sceniskt! Under året på Kävesta hinner man sätta upp två föreställningar en lite mindre och en lite större.
 
Under våren på Kävesta sökte jag vidare till ett flertal skolor, Danshögskolan, Performing Art School, Laban, Sead, Gotlands Dansarutbildningar, Kristinehamns folkhögskola samt Kulturama. Och som många vet slutade det med att jag hamnade på Gotlands Dansarutbildningar. GDU (som det kallas) är en 2-årig förberedande utbildning inom folkuniversitetet (som också ansvarar för Balettakademierna) med inriktning på modern dans samt komposition (eget skapande). Man har balett, maddoxteknik, moderna dans där man har en eller två grundlärare som jobbar på plats sen har man gästlärare i olika moderna tekniker så som releaseteknik, graham, cunningham m.m. Det som också ges på Gotland är lektioner i komposition där man får mycket utrymme till eget skapandearbete sen har vi även dansteori/analys och får göra större arbeten i grupp om olika stora danspersonligheter. Dessutom har vi gästföreläsare. Man väljer själv om man går ett eller två år på Gotland men man kan ju inte riktigt få ett helt intyg på att man genomgått allt som utbildningen har eftersom det är gjort för att täcka 2 år. Men när man söker till andra skolor så bedöms man inte så mycket på pappersmeriter utan främst på hur man presterar på själva audition. Fördelarna med att plugga dans på Gotland är att man har möjlighet att fokusera på sitt arbete då Visby som stad inte är så stort, sen tycker jag att det finns en känsla här som inte riktigt går att beskriva, det finns ett lugn men samtidigt någon slags häftig kraft som är mycket inspirerade. Sen har man också chans att samarbeta med konst och tonsättarlinjen vilket som dansare är lyx och just öppenheten och möjligheten till att skapa sina egna projekt är väldigt bra här bara man vill och kollar runt lite!
 
Det finns ju självklart en massa saker jag lärt mig under dessa 2 år och en massa bra tankar på alla möjliga plan av dansen. Då menar jag både tekniskt, psykiskt, teoretiskt, själsligt. Framförallt så har en hel värld öppnats för mig som det är lätt att glömma bort när man bor och dansar på en plats. 
 
Så mitt första tips skulle vara att våga söka er ut i Sverige och i världen för det finns så mycket att lära och inspireras av. Och att inte vara rädd att söka skolor för ni har absolut inget att förlora utan bara att vinna genom erfarenhet!  
 
Rent kroppsligt så tror jag mycket på att lära känna sin egen kropp, att arbeta utifrån sitt utgångsläge och därifrån sedan bara höja ribban och kämpa för ett högre utgångsläge, man ska känna sig nöjd men samtidigt inte för nöjd för så fort man begränsar sig själv tror jag att man förlorar så mycket.
 
Att göra fel är helt okej! Heller att man försöker och gör fel/ramlar/tappar balansen än att man inte försöker och testar gränser.
 
Stretcha motsvarar att ta hand om sin kropp!
 
För mig personligen har att hitta center och utåtvridningsmusklerna varit nyckeln till en ny värld. Detta betyder inte att jag hittat klart dem än men att jag börjat fått förståelse för saker i min kropp som kan göra jättehäftiga saker.
 
Ni har en framsida OCH ni har en baksida!
 
Beröm dig själv och andra.

Svanskotan och sittbenen är bra grejer.

Att gå och springa är också något man kan träna på.

Lär känna ytan ni jobbar på det ger mer möjlighet exempalvis rörelsemässigt.

Om jag ska säga några vettiga saker om skapandet så tror jag på att tro på sina egna ideer och visioner. Samt att i skapandeprocesser både med sig själv och med andra tillåta sig att säga ja. För att i senare skede fundera på om man vill behålla det man skapat eller om man vill ändra eller ta bort. I skapandet finns det flera olika verktyg man kan använda sig av och man kan själv skapa mallar eller verktyg att förhålla sig till. Sen så kan man fundera på vad man kan inspireras av, jag lovar att om ni funderar på allt som man kan inspireras av så kommer ni komma på tusentals saker, sen kan man fundera på vad man inspireras av.

Hoppas ni fått en liten mer inblick om vad som hänt med mig och vad som försiggår i min hjärna.

All lycka till Kramar Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0