Vad är jag bra på? Kan det finnas nån kraft i det?


Fokus - jag duger!
Ja så klart finns det massor av kraft och välmående i att
fokusera på det jag är bra på. Känslan av att lyckas, att duga
och att bli nöjd med sig själv är väl en livsnödvändig känsla?
Det är obeskrivligt tillfredsställande att känna i maggropen att
man lyckats med en uppgift eller uppnått ett mål. Det behöver inte
vara stora mål eller uppgifter.


Upprepa lyckokänslan
När vi är små, löser vi detta genom att upprepa samma lycka
gång efter gång, "igenkännandets tillfredsställelse". Det blir
som vinst varje gång. Det är bekvämt och skönt, bra för egot
att veta att man behärskar saker. :-)


Att våga pröva - som rysk roulette
När vi blir större uppmuntras vi att prova nya saker, saker vi inte
vet hur man gör, om vi ens kommer att klara det. Här är vi olika.
Några känner sig inte så hotade av risken att misslyckas utan 
försöker på en gång, lyckas de stärks självförtroendet, misslyckas 
de kanske de inte tar på sig skulden för det utan tänker " ja ja ... 
otur, det går bättre nästa gång"
eller så tänker de kanske "oj, det där 
var alldeles för svårt för mig, jag tror inte jag vågar prova fler gånger" 

Självklart får det konsekvenser- det påverkar hur jag möter nya utmaningar
och hur jag ser på mig själv.
 

Att inte våga pröva
När rädslan att missklyckas är större än önskan att lyckas/nyfikenheten 
blir det svårt eller omöjligt att pröva något nytt och okänt. 
"det är ingen idé, jag kan inte det där"   "det går som vanligt, dåligt" 
"jag är inte intresserad av det där, jag struntar i det" 
Ett sånt här sätt att möta nya utmaningar i livet är förstås hård på 
självförtroendet. Då man känner så här finns ingen påfyllning. 
Allt är svårt, farligt och jobbigt eftersom det bara pekar på hur dålig 
man är. 

Så klart utvecklar jag sämre och inom färre områden när jag tänker så här. 
Jag blir dränerad på kraft och tappar motivation och tron på mig själv. 


SÅ........ VAD ÄR DU BRA PÅ? ......
Skriv i ett mail eller om du törs... här på bloggen...... tyck att du är bra och 
stå för det....... det är du värd! / kram på er  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0