Sandra Hansson rapporterar från New York

Dance in The City

 

Hej mina vänner! Som gammal elev till både Camilla och Hanna blev jag ombedd att skriva några ord om min resa till New York den här hösten och hur dansen är där. Jag har dansat i HDT i många år och efter gymnasiet flyttade jag till Stockholm för att gå dansutbildning.

 

Anlände till The City, New York en för mig ny och främmande stad, den 1 september. Kom dit med massor av förväntningar och förhoppningar. Inte minst på vad staden kunde erbjuda mig men även vad jag kunde prestera här, vad jag kunde lära mig och vilka möjligheter som fanns. För mig har drömmen alltid funnits att få åka och dansa på Broadway. Vad skulle kunna slå det? Jag har fantiserat om att få åka till NY och dansa med de bästa sedan jag var liten. Drömmen har legat kvar, för att för tre månader sedan uppfyllas. Efter två års dansutbildning i Stockholm kände jag mig redo. Och vilken tur har inte jag som har en tvillingsyster som drömde om samma sak. Så vi bestämde oss för att ta chansen att åka och uppfylla våra drömmar och göra en oförglömlig resa.

New York, världens huvudstad, har verkligen allt att erbjuda. Det finns massor av inspiration och mycket att lära där. Jag kan tex nämna Broadway med sina fyrtiotal musikaler, alla dansshower, danstävlingar och ett stort antal dansskolor. Motivationen och ambitionerna där är höga för de flesta. Man får jobba hårt och vara målmedveten. Många som bor i New York är där för att bli någon, ta plats och synas. Men det är positivt, det gjorde att jag blev ännu mer sporrad och siktade högt.

Det fantastiska med New York, om man tänker inom dans, är att det finns ett stort utbud av skolor, klasser, stilar och nivåer. Det finns något för alla, moderna skolor, mer tekniska skolor, kommersiella inriktade mot hip hop -you name it! Jag valde att dansa lite allt möjligt för att jag tycker att så många stilar är så roliga och för att jag tycker att det är viktigt att bli en bred dansare. Många i NY är duktiga tekniskt och har utbildat sig från tidig ålder. Den största skillnaden om man jämför dans i USA med den i Sverige är just det stora utbudet av skolor, jobb mm. men även den stora målmedvetenheten i ung ålder hos amerikaner. Här satsas det, vill man bli något då får man ligga i.

Det var en tuff resa. New York är en stor stad där alla är fokuserar på sig själva. Det är ingen dans på rosor att leva där. Då pratar jag om dansvärlden men också allt runt omkring.

Tillbaka i verkligheten sitter jag nu och längtar efter The Big Apple. Det var en enorm upplevelse och ett stort äventyr. Man ska aldrig sluta drömma och man ska tro på sig själv. Då kommer man långt. Nu väntar nya äventyr och en spännande framtid inom dans med en höst i New York i bagaget.

 

Kram på er!

 

Sandra Hansson


Kommentarer
Postat av: e

2009-12-09 @ 21:51:34
Postat av: Peter

Kul och intressant! :)

2009-12-09 @ 21:53:10
Postat av: Nea

Skithäftigt! Dit ska jag!

2009-12-09 @ 22:45:25
Postat av: Hanna

Längtan bort från ett regnigt och grått Sverige blev helt plötsligt så mycket större... Vilken grej! Jag vill också!

2009-12-10 @ 15:52:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0