Gemu es09

Hej!
Snart är det dags för prov.
Vi har en lektion kvar, 25/3 innan vi gör provet.

Tonika, subdominant och dominant - ton 1,4,5 i durskalan.
Använd kvintcirkeln - ramsorna lägger den på plats: ge dem alla en bra fisk och
                                                                            frosten bestal esters astrar dess gestalt.
Tonika = grundtonen vilket ger ett ackord (ton 1,3,5 i skalan) 
Subdominant = till vänster i cirkeln ger ett ackord (ton 1,3,5 i skalan)
Dominant = till höger i cirkeln ger ett ackord (ton 1,3,5 i skalan) 
Varje ackord kan spelas på 3 olika sätt (grundläge, tersläge, kvintläge) 
               (grund - 1,3,5 / ters- 3,5,1 / kvint - 5,1,3) 
Tonarter - använd ramsorna för att ta reda på tonarten. Ramsorna ger dig de rätta förtecknen.
               C- dur / A-moll inga förtecken. G-dur/E-moll - # ramsan ord nr 1 GE (f#).
               Läs förtecknen i notsystemet och använd rätt ramsa, tänk på att det kan vara dur/moll.

Dur/moll - varje dur har en moll, 3 halva tonsteg till vänster. De delar förtecken.

Intervall:
Prim - samma
Liten sekund - hajen
Stor sekund - skalan
Liten ters - moll - ledsen gubben noak
Stor ters - dur - glad gubben noak
Kvart - idas sommarvisa
Kvint - bä bä vita lamm
Sext - Nu tändas tusen juleljus
Liten septim - there's a place for us (West Side Story)
Stor septim - låter illa
Oktav - somewhere over the rainbow
                         
Använd intervallvisan.

Läs detta - innehållet på nästa lektion- och kommentera att du läst. / kram cam :-)  

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag har läst. Och jag känner att där det står tonarter- andvänd ramsorna för att ta reda på tonarten...och C-dur/A-moll inga förtecken.. Och även själva kvintcirkeln och att varje dur har en moll, är ganska oklart för mig. Skulle du kunna ha genom gång av det? Eller tänker du kanske gå igenom allt då på sista lektionen? jag tror inte att jag kan lösa det på egen hand.

:)

2010-03-11 @ 14:24:08
Postat av: emelie olsson

har läst, nu är det bara att hoppas provet kommer att gå! :s

2010-03-11 @ 14:49:02
Postat av: Hanna

jag vill också göra sånt där!

2010-03-17 @ 08:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0