danshäxan reflekterar tisdag 6 januari

Ja så har vi haft två kvällar med antagningsprov för hdt. Det känns, både i kropp och i människa.
Som lärare funderar vi mycket över hur man lär sig och vad som avgör vad och i vilken omfattning.
För mig är det solklart, inlärning är en frivillig händelse. Jag lär inte ut, det är ni som lär in.
Motivation är drivkraften i inlärning. Motivation kan komma både inifrån och utifrån.
Bäst är den drivkraft som kommer inifrån, den har man med sig hela livet och i
alla situationer. Yttre drivkraft är den som världen ger en. Det kan vara ett ultimatum,
t ex. för att komma in i hdt måste du klara den här rörelsen, eller för att komma in på
gymnasiet måste du ha 225 poäng i betyget, om du låter bli att dricka alkohol fram till
din artonårsdag så får du körkortet av dina föräldrar.

Den yttre motivationen är bra i perioder men tar slut när målet är nått.
Målen får heller inte vara för långt borta i tid och ansträningen.
Den inre motivationen är bra hela livet. Den får dig att uppnå både stora och små mål.
Den får dig att växa och att lyckas.

Det finns också saker som kan stå ivägen när vi ska anta utmaningar. Jag talar om nyfikenheten om att lyckas och rädslan för att misslyckas. Om rädslan att misslyckas är större än nyfikenheten så vågar vi inte anta
utmaningen och vi tappar då den inre drivkraften. Det gör i sin tur att vi inte lär oss. Det stoppar också
vår utveckling på alla plan.

När ni nu kommer till hdt's audition är ni motiverade, några inifrån andra utifrån, men motiverade,
annars skulle ni inte varit där. Nyfikenheten var alltså större än rädslan. BRA! 

Det ni nu har valt att lära er under två lektioner har lyft er en hel del. Om ni skulle våga välja det här 
förhållningssättet under alla danslektioner så skulle ni ta er in på dansutbildningar efter gymnasiet.
Men allt beror ju på hur ni väljer att göra.

Jag önskar att ni kommer förberedda till danslektionerna, lämnar det trötta och negativa utanför rummet
Jag önskar att ni vågar tro på era skuttar när det kommer tips, korrigeringar och övningar.
Jag önskar att ni vågar tro på er förmåga och att låta er utvecklas till oanade höjder.
Jag önskar att ni väljer att bli så fantastiska som ni faktiskt kan....

Bollen är er...... jag håller tummarna........

En jättekram från mig... och jag vet att hanna också vill ge en jättekram....till er alla härliga

dansare som deltagit måndag och tisdag.... nu ses vi på fredag... / :-) Vi längtar....  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0