Snart måndagsträning igen.... i torsdags så....

Blev jag imponerad av er som började med Big Sky, proffsigt sätt att förhålla sig 
på. Det blir jättesnyggt dessutom! 

När ni dansar i olika grupper kommer olika kvaliteter fram. T ex. Hanna Li och 
Bodil är en sak och Hanna Li och Peter en helt annan. Era olikheter och likheter 
plockar fram kvaliteter hos varandra. Spännande! 

När ni ska presentera en tolkning/känsla/budskap
Se till att ni lär er musiken utan och innan, ge musiken en plats 
i era liv, låt den reprensentera något  personligt för er. 
Det behöver inte vara sant och ha hänt, det kan vara något man 
önskar sig eller att man låtsas vara en annan.....och lever sig in i dens
situation. 

När man är ung kan det vara svårt att hitta alla de där känslorna och nyanserna 
i sig själv. T ex när jag var i tjugoårsåldern skulle vi under en teaterlektion gestalta 
sorg. Det var alldeles omöjligt för mig, jag hade aldrig upplevt sorg och visste inte hur
det kändes och inte heller hur det tog sig ut i kroppen. Samma sak gällde rädsla, det visste jag
inte alls hur jag skulle visa utan att sätta händerna för munnen och spärra upp ögonen...
Det kändes bara klyschigt.    

Ett tips.... känn efter i ditt hjärta vilka känslor du kan känna igen och placera dem i din kropp.
De du inte kan identifiera, har säkert inte inträffat tillräckligt starkt och ofta ännu så de får du
vackert vänta på. Men det är ingen fara, du kommer inte att bli utan dem... du är ung ...kom ihåg det.

Sedan gäller det att låta känslan färga rörelsen, inte äga den men färga den.
Om du låter den äga får du starkt innehåll men ingen teknik, om du låter färga så
får du båda. Om du inte släpper in känslan alls får du ...elefantpratrullen, en massa fina
steg men utan betydelse. Inte så intressant att se på även om det är bra att öva teknik.

Är du osäker på var du själv befinner dig?
Kom och fråga.
Jag svarar så gott jag kan, det kan ju skilja sig koreografierna emellan.
Sedan är det ofta så att man som dansare upplever sig så väldigt känslomässig
och uttrycksfull men att inget syns på utsidan. Alltså upplevelsen på insidan är stark
men osynlig från utsidan. Det brukar vara de svåraste situationerna för att då upplever
dansaren ingen anledning att ändra på något eftersom den gör det som efterfrågas,
lever sig in.

Nu imorgon måndag..... så dansar vi JAZZ en timme
och sedan är det sopdansen 30 min, big sky 30min och dockan 30min.

                              / kram på er...fantastiska ungdomar... / danshäxan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0