Dialoger Kostymernas Parad

Öppningsdialog:
Mat: Hej, jag heter Matthias
Hal: Jag heter Hanna.
Mat: Vi kommer att spela en pjäs för dig, som heter Kostymernas Parad.
Hal: Den handlar om att vara rädd.
Ros: Och att vara annorlunda, att inte passa in.
Fri: Den handlar om rasism.
Hal: Att vara rädd för dom som inte är som jag.
Fri: Att vi tror att det finns olika sorters människor.
Ros. Det är mest kläderna som gör oss olika.
Hal: När vi föds är vi alla lika, vi har samma grundläggande behov.
Fri: Trygghet
Hal: Värme
Stig: Närhet
Mat: Och kärlek
Ros: Sen fostras och formas vi av familj och vänner.
Fri: Varje samhälle har sina speciella regler för hur man passar in.
Ros: De flesta passar in.
Stig: Dom som inte passar in kallar vi för annorlunda.
Nel: Annorlunda är farligt.
Mal: Vi brukar bli rädda för saker som är farliga.
Ros: Men när vi blir rädda, är det vi som är farliga.
Kris: Den här pjäsen handlar om rädda människor som försöker intala varandra att det finns olika sorters människor.
Nel: Den handlar om hur rädslan för att inte passa in kan förändra en människa.
Mal: Handlingen börjar när vi ligger i mammas mage och har det varmt och tryggt.
Hal: När vi växer upp fostras vi av våra föräldrar och alla andra vi har runt omkring oss.
Kris: Den som är annorlunda stöts bort och blir lämnad åt sig själv.
Stig: Det finns de som gör nästan vad som helst för att få höra till, och få vara med. Men ibland räcker det bara inte till.
Mat: Räcker du till?

Inför Devil:
Mat: Varje människa är unik.
Nel: Det är fint att vara unik.
Ros: Men sen finns det dom som är annorlunda.
Fri: Det är farligt att vara annorlunda.
Kris: Vadå farligt?
Ros: Det fattar du väl?
Kris: Ja...
Mat: Det finns bara en som jag och det är därför jag är unik
Stig: Vi är alla unika och det är därför vi hör ihop
Mat: Me du, du är annorlunda
Kris: Vadå annorlunda är vi inte unika allihop?
Mat: Håll käften och gör som jag säger.

Efter ångestdansen:
Ros: Titta
Mal: Mmmm...
Nel: Så grymt
Fri: Stackars liten
Stig: Det är farligt att vara annorlunda
Mat: Vem kan ha gjort det?
Mal: Inte du väl?
Mat: Nä..
Kris: Men jag såg...
Ros: Tyst!
Stig: Ja nu minns jag, det var han
Ros: Ja, för det var inte jag

Hal: Det är fint att vara unik
Ros: Men sen finns det ju dom som är annorlunda
Fri: Det är farligt att vara annorlunda
Kris: Vadå farligt?
Ros: Men det fattar du väl?
Kris: Ja..
Hal: Det finns bara en som jag och det är därför jag är unik
Ros: Ja vi är alla unika och det är därför vi hör ihop
Fri: Men du, du är annorlunda
Kris: Vadå annorlunda, är vi inte unika alla ihop?
Hal: Hål käften och gör som jag säger

Hal: Det finns bara en som jag, det är därför jag är unik
Stig: Det finns bara en som jag
Mal: Det är fint att vara unik
Fri: Men sen finns det dom som är annorlunda
Alla: Annorlunda, annorlunda...
Kris: Vadå annorlunda, är vi inte unika allihop?
Ros: Håll käften och gör som jag säger!
Fri: Det är farligt att vara annorlunda
Alla: Farligt, farligt, farligt...

Efter sista dansen:
Ros+Kris: Om det nu är så att varje människa är unik

Nea+Fri: Då kan ju ingen vara den andra lik

Maja+Stina: Om alla är olika, kan man börja undra

Mat+Hal: Var finns då de som är annorlunda?

Med reservation för felstavning och fel roller på sista dialogen... Lycka till från lilla Skutt så kör vi på söndag igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0